Viime viikolla saimme pohtia verkkosuunnittelua itseksemme, sillä tunteja ei pidetty. Tehtävänä oli pohtia hyviä ja huonoja verkkosivustoja. Olin juuri edellisellä viikolla ihmetellyt kahta samanaiheista verkkosivustoa, joiden sisällössä on paljon eroja.

Halusin varata sulkapallovuoron Lahdesta. Lahden tennis- ja squashkeskuksella on toimiva verkkosivusto, jolla on nähtävissä kaikki keskuksen palvelut ja hinnasto. Lisäksi kentän voi varata itselleen helposti verkkopalvelun kautta, mahtavaa! Joutjärven Palloilukeskuksen verkkosivustolla kehotetaan lähinnä tulemaan käymään sekä soittamaan ja kysymään lisää. Sivustolla ei ole hintatietoja eikä kerrota esimerkiksi saunamahdollisuudesta.

Lahden tennis- ja squashkeskuksen verkkosivusto toimii ja sieltä näkee lähes kaiken tarpeellisen tiedon. Varasin vuoron. Se ainoa puuttuva tieto oli kartta, sillä Google maps johdatti sulkapalloilijat väärään paikkaan, jolloin myöhästyimme vuoromme alusta.

Joutjärven Palloilukeskukseen en olisi koskaan soittanut, ellen olisi sattumoisin nähnyt keskuksen hinnastoa myöhemmin ilmaisjakelulehdessä. Hinnat olivat selvästi halvemmat, joten en olisi luultavasti edes harkinnut toista keskusta, jos Joutjärven hinnasto olisi ollut nähtävillä myös verkkosivustolla.

Eiväthän nämä mitkään Suomen paras ja huonoin verkkosivusto ole, mutta hyvä esimerkki siitä, miten samanlaiselle yritykselle saa tehtyä hyvän ja huonon sivuston. Yksi hyvän sivuston ominaisuus puuttuu kuitenkin molemmilta, nimittäin saavutettavuus. Kumpaakaan verkkosivustoa ei löydy suoraan googlettamalla "sulkapallo+Lahti", vaan ne täytyy etsiä Googlen kautta löytyvien yrityshakupalveluiden avulla.

Jos teette verkkosivustoa yritykselle, pitäkää asiakas mielessänne. Miettikää, miten asiakkaan olisi helpointa ja mukavinta hoitaa asiansa tai saada haluamansa tuote.